wrz 01 2021

Podwodny metan czyli zagrożenia z związane...


Komentarze: 0

Często słyszymy o Trójkącie Bermudzkim, są na ten temat różne legendy mniej lub bardziej realistyczne. Prawdą jednak są uwalniane z dna bąble metanu zachowujące się jak CO2 w wodzie gazowanej.
Trójkąt Bermudzki to fragment oceanu między Florydą, Bermudami i Portoryko. Zdaniem rosyjskiego naukowca Igora Jelcowa z Instytutu Geologii i Geofizyki Ropy Naftowej przy Rosyjskiej Akademii Nauk w Trofimuku  na terenie Trójkąta znajdują się ogromne złoża metanu, czasem dochodzi do jego erupcji, gdy ciśnienie gazu w zbiorniku na dne rośnie zostaje on uwolniony, taki wybuch może zniszczyć statki i samoloty niczym pocisk. Metan występuje naturalnie w osadach dennych w pobliżu brzegów w postaci klatratów, czyli w stanie stałym. Klatraty mogą leżeć przez wiele lat nienaruszone, ale zmiana ciśnienia lub temperatury np. w skutek ruchów tektonicznych metan zmienia się w gaz, który ma większą objętość niż ciało stałe, gaz rozbija osady i wydostaje się na zewnątrz. Bąble mogą mieć kilkadziesiąt metrów średnicy i kiedy trafią w statek są w stanie go zatopić. Metan jest palny, jesli na statku jest źródło ognia następuje wybuch i jego szczątki są rozrzucane po okolicznych wyspach. Taki bąbel nie rozprasz się na powierzchni, ale jest w stanie dotrzeć do górnych warstw atmosfery powodując turbulencje zagrażające samolotom. Jesse H. Ausubel z Rockefeller University w Nowym Jorku mówi, że metan zaburza pracę Rurek Pitota mierzących prędkość, w silnikach metan powoduje wybuch [http://nauka.newsweek.pl/wessani-przez-syberyjski-metan-newsweek-pl,artykuly,350520,1.html].
Największe złoża klatratów są na jeziorze Bajkał, stabilne są tylko w danej temperaturze i ciśnieniu. Złoża metanu w morzu są większe niż całe zasoby ropy i gazu ziemnego. Obok klatratów są hydraty, czyli ciekłe złoża metanu. Nie znamy jeszcze technologii wydobywania tych złóż [http://www.focus.pl/przyroda/skarby-pod-woda-9499?strona=2].
Były też teorie o wirach morskich i nagłych falach, jednak ze względu na wypadki samolotów uwolnienie metanu jest najbardziej prawdopodobne.
Pamiętajmy, że liczba wypadków na terenie Trójkąta statystycznie nie różni się od liczby w innych miejscach o tym samym natężeniu żeglugi. A ilośc wypadków zmniejszyła się kiedy udoskonalono urządzenia nawigacyjne. A ilośc niewyjaśnionych wypadków spadła do 0.
Nie należy się bać podwodnych erupcji metanu, one są były i będą niezależnie od ludzi, warto wykrywać takie złoża i unikać szlaków lotniczych i morskich prowadzących w ich pobliżu, trudne, gdyż takie korytarze powietrze i morskie powstały zanim odkryto ten problem i są używane do dziś. Tak jak w przypadku podwodnyh wulkanów, fal tsunami pomoże obserwacja zjawisk tektonicznch na danym terenie. W przyszłości złoża metanu staną się jednym ze paliw.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz