Przewaga słowa nad obrazem
Komentarze: 0
Zastanawialiście się pewnie dlaczego książkę można czytać kilka lub nawet kilkanaście godzin bez przerwy nie czując znużenia i rozumiejąc treść natomiast podręczniki do nauki męczyły nas już po jednej stronie? Ktoś powie, żę czytamy te książki, które nas interesują. To fakt, ale co, gdy uczyliśmy się interesującego nas przedmiotu? Co, gdy dany przedmiot byl naszą pasją, a dane zagadnienie nas wyjątkowo zainteresowało? Otóż od jakieś czasu w podręcznikach przeważają obrazki, a treść jest minimalistyczna. Jak można się było z czegoś takiego nauczyć? żaden obrazek czy zdjęcie nie opisze danego procesu czy sytuacji ani nie wytlumaczy danego zaganienia. Np. podręczniki do nauk ścisłych jeszcze z lat 90 oprócz regułek i definicji posiadały jeszcze ich szczegółowe wyjaśnienie prostymi slowami. Każde zjawisko było opisane krok po kroku, dzięki czemu można było łatwo je zrozumieć i powtórzyć własnymi slowami. Nie każdy potrafi opisywać obrazki. Dzisiaj jest zwykle niezrozumiała definicja i jakieś rysunki i skąd uczeń stykający się z danym zagadnieniem pierwszy raz ma wiedzieć o co chodzi? Dlatego starsze podręczniki pomimo niebagatelnego rozwoju naukowego i medyczngo są w stanie nauczyć o wiele więcej niż współczesne. Niby wiedza w latach 50- początek lat 90 była na niższym poziomie niż teraz, ale podstawy były doskonale wytłumaczone i na ich podstawie każdy myślący człowiek może zrozumieć nowości. Sama w późniejszych klasach nie radząc sobie z obrazkowymi podręcznikami notowałam slowo w słowo bez akapitów (tak jak piszę na blogu) co mówili nauczyciele czy wykładówcy i uczyłam się z zeszytów do podręczników nie zaglądając. Bazgrałam by nadążyć za mówiącym nauczycielem niemilosiernie, ale zawsze dzięki temu miałam zrozumiałe dla mnie notatki, z których mogłam się perfekcyjnie przygotować, dzięki czemu byłam dobrą uczennicą i studentką. Często błedy ortograficzne na blogu wynikają z tego, żę moje wpisy są przepisywane z wykładów, gdzie szybko musiałam notować albo z glowy. Zapamiętanie dobrze wyuczonych i zrozumiałych zagadnień jest proste. Drugą moją metodą było uczenie się ze starszych podręczników z poprzednich lat, pomimo braku nowinek z danego przedmiotu dominowało w nich słowo pisane, które tłumaczyło podstawy i bardziej skomplikowane zagadnienia, na tej podstawie radziłam sobie z nowościami. Na szczęście wiele podręczników było z lat 70 i 80, gdzie jeszcze wszystko było pięknie wytłumaczone. Skromne zdjęcia na blogu traktuję jako zapychacze, by dodać objętości, gdy za mało jest tekstu, ale są zagadnienia, które wymagają wiele treści, więc tutaj zdjęcia są niepotrzbne, a wręcz wprowadzają bałagan i rozpraszają, kiedy trzeba skupić się na słowie. Ktoś powie, że w książkach nie ma trudnych pojęc. Otóż jeśli pisze przedstawiciel danej grupy zawodowej na temat swojej pracy wprowadza specjalistyczne terminy, które dla niewtajemniczonych mogą być niezrozumiałe np/ Robin Cook z medycyny czy Clive Cussler z technologii morskiej i podwodnej, ale wszystko jest tak pięknie i zgrabnie opisane po kolei i w każdymszczegole, że nawet osoba, która nigdy nie widziała np. robota do badań podwodnych może wyobrazić sobie jego budowę i mechanizm działania. Natomiast, gdyby dali zdjęcie to pewnie i tak czlowiek, który się tym nie para nie dałby rady go zinterpretować, nawet nie wiedziałby na co patrzy, a tak ma opisany i wygląd i działanie. I potem łatwiej je opisać, gdy zna się właściwe słowa niz gdyby trzeba było te sprzęty opisywać na podstawie niezrozumiałego zdjęcia.
Dodaj komentarz