japońska sztuka układania kwiatów-ikebana. Jej historia sięga końca VI w. n. e. początkowe bukiety z kwiatów i gałązek były proste, tu kwiaty skierowane były ku niebu, bardziej złożone kompozycje pojawiły się w XVI w. Najbardziej znany mistrz to Senkei Ikenobō. W tych bukietach ważny jest każdy szczegół jak gatunek, kolor uzytych roslin, kształt kwiatów, gałęzi, czy użytych w kompozycji kamieni, światło i miejsce położenia bukietu, ikebana ma symbolikę, ukazuje 3 elementy: ludzkość, niebo i ziemię, początkowo używano 3 kwiatów lotosu, najdłuższy symbolizował niebo, niższy czlowieka, najniższy ziemię, czyli cżlowiek jako istota pomiędzy niebiem a ziemią. Obecnie róniez rosliny symbolizują ludzi, którzy rodzą się, dojrzewaja i starzeją, a naczynie ziemie, na której żyjemy, z której czerpiemy energię i siły (człowiek i istoty żywe są zbudowane z tych samych pierwiastków co gleba, czyli ziemia, rosliny pobieraja z ziemi biogeny, ludzie jedzą rosliny i zwierzęta jedzące rosliny lub inne zwierzęta, pierwiastki są w tym zamknietym obiegu). Wszystkie elementy są skierowane do nieba, co oznacza obowiązek rozwoju ludzkości, rozwoju duchewego i intelektualnego, obok ciała jest dusza i rozum. Dla ludzi z innych kultur ikebana ma charakter ozdobny.
Najpopularniejsze typy ikebany:
-rikka-półtorametrowa kompozycja 7-9 elementów składających się z kwiatów chryzantemy, pędów bambusa i gałązek sosny ustawionych pod kątem 45 st. robiona z okazji Nowego Roku.
-nageire-kwiaty ustawione w ostrosłup znajdujące sie w wysokim naczyniu.
-shoka/seika-kiwaty rózy, lilii i aspidistrów ułozone w trójkąt.
-moribana-bukiet z 4 odmian jednego gatunku gł. mieczyków lub chryzantem w płaskim naczyniu.
-heika-kilka odmian jednego gatunku gł. kalii, lilii, chryzantem, piwonii ustawionych w wysokim naczyniu.
Nowsze style to m. in.
-morimoro-kwiaty z krótkimi łodyzkami lub owoce ułożone w małym wiklinowym koszyczku lub niskiej miseczce.
-kakebans-skomplikowane kompozycje liści, gałłłązek i roslin pnących.
-gigant-powiększenie innych rodzajów ikeban do nawet 25 m wysokości.
-zeneika i juyika-urozmaicone kompozycje z kwiatów, owoców, mchu i gałązek.
-jiuybana-kompozycje, w których kwiaty się farbuje, wyrywa im płatki, łamie lodygi, dodaje sie gałezie, pióra kwiatów i inne naturalne ozdoby [http://www.dom.pl/ikebana-japonska-sztuka-ukladania-kwiatow.html]. Początkowo ikebana służyła do ozdoby świątyń potem pałacu cesarza. co ciekawe Benedyktyni z Tyńca prowadzą kurs ikebany mimo jej pochodzenia z zupelnie innej kultury. Tynike czyli wykorzystanie bukietów w liturgii chrześcijańskiej mają troche inną symbolikę, podkreslaja i służą misterium liturgicznego skupiając na nim uwagę, kierują na spotkanie z Bogiem Żywym, współgraja z innymi elementami wystroju sakralnego wnętrza, nie zastepuja jednak samej liturgii. Tyniecka ikebana słuzy nie tylko do ozdoby kościółw, ale równiez domów [http://tynike.benedyktyni.com/kwiaty-w-liturgii/]. Tyniecka ikebana tu ikebana tradycyjna wykorzystuje rosliny tak jak rosną w przyrodzie, aspekt ekologiczny i zwrócenie uwagi na porządek rzeczy, rosliny jak ludzie kiełkują, rosną, wydaja kwiaty-rozmnażają się, przekwitaja, daja owoce, usychają. Wszyscy jestesmy istotami żywymi i ludzie i kwiaty i zwierzęta, wszyscy pochodzimy z pierwiastków znajdujących sie w ziemi: azot, węgiel, siarka, kobalt, nikiel, wodór, tlen, magnez, mangan, żelazo, fosfor, potas, sód, chlor, chrom, wapń, molibdem i inne (celowo podałam razem biogeny roslinne i zwierzęce), ale czlowiek ma też rozwój duchowy i intelektualny, na którym powinien sie skupić. Takie jest przesłanie. W chrześcijańskich kompozycjach wykorzystuje sie inne gatunki niż w japońskiej ze względu na symbolikę kwiatów oraz naturalna florę danej strefy geograficznej, chociaż dziś to drugie nie jest problemem. a przesłaniem chrześcijańskiej ikebany jest dążenie do połączenia człowieka z Bogiem.