Kategoria

Codzienność, strona 23


sie 30 2021 Z plecakiem na zakupy
Komentarze (0)

Plecak jest potrzebny podczas wyjazdów rekreazyjnych, ale nie tylko. Ludzie muszą robić zakupy, często z domu do sklepu trzeba pokonać pewien odcinek drogi, a kiedy ktoś mieszka na wsi i musi jechać do pobliskiego miasteczka musi dotrzeć ze sklepu na przystanek i z przystanku do domu. tacy ludzie robią zwykle większe zakupy, które muszą im starczyć na jakiś czas. Kupujemy nie tylko artykuły spożywcze dla nas, ale też karmę dla zwierząt, środki czystości, nawozy, papier toaletowy, papier do drukarek, chusteczki do nosa. Wszystko to swoje waży. Niby zalecają rozkładać ciężar na obie ręce, ale to niemożliwe, kiedy ktoś ma jedną rękę silniejszą, wtedy w jednej ręce uniesie więcej w drugiej mniej, inaczej nie da rady. Często siatki z zakupami obijają sie u nogi, zakręcają się wokół palców boleśnie je miażdżąc a ich ciężar sprawia niewyobrażalny ból dłoni i całych rąk aż do rozciągniętych barków. Można założyć siatkę na ramiona co może grozić wysypaniem zawartości albo na jedno, oczywiście to silniejsze. Wtedy trzeba uszy siatki podtrzymywac, żeby nie spadła, a wszelkie kurtki i płaszcze ograniczają stabilne założenie siatki na ramię. Bagaże na kółkach są jeszcze gorsze, trzeba je ciągnąć, podskakują na nierównościach, trzeba nimi manewrować. ale jest wyjście-plecak, na mniejsze zakupy, takie też są ciężkie dla kobiecych rąk można zalożyć miękkie plecaczki, natomiast na większe zakupy potrzebny jest solidny, pojemny, turystyczny plecak. Taki plecak ma twardy stelaż, szerokie, niewbijające się w ciało ramiączka, także zapięcia pomiędzy ramiączkami, żeby pod wplywem ciężaru nie spadaly z ramion i zapięcie w pasie, by odciążyć ramiona. Wtedy ciężar rozkłada się na cały tułów i nogi, które są znacznie silniejsze od rąk. Zakupy w plecaku nie ciążą, nie sprawiają bólu, ręce są wolne co umozliwia utrzymanie rownowagi na slizkich czy ośniezonych nawierzchniach, można nimi uzywać chusteczek do nosa, telefonu, kluczy, pieniędzy, biletów, sa po prostu wolne. Plecak nie ciązy tak jak siatki, czlowiek nie jest zmęczony, po prostu kręgoslup i mięśnie tułowia są silniejsze niż mięśnie rąk i więcej wytrzymują. Ciężar zakupów w plecaku jest równomiernie rozłożony na oba ramiona. Plecak jest wygodny, latwo się go zklada i zdejmuje, ręce są wolne. Nie polecam noszenia plecaka na brzuchu, bardzo ogranicza widoczność, można się potknąć i mamy ograniczony ruch rąk

sie 30 2021 Zalety przydomowych i zimowych ogródków
Komentarze (0)

Przydomowe ogródki są na podwórkach, a zimowe w przeznaczonej do tego szklarence z wejściem od strony domu. Oba typy ogródków mają walory estetyczne, można w nich podziwiać przeróżne kwiaty, drzewka i krzewy ozdobne, w zimowych mamy je w doniczkach. Przyjemnie jest popatrzeć na rośliny, poczytać wśród kwiatów, w przydomowym ogródku można się opalać wśród pięknej przyrody jeśli tylko czas i pogoda pozwolą. Także przyjemnie jest spacerować wśród pięknych widoków, milej jest chodzić wśród przyrody i kwiatów niż samych budynków, a jak ktoś nie lubi się ruszać skupia się na pięknie roślin zamiast na spacerze i łatwiej mu się zmotywować. Zimozielone rosliny cieszą oczy nawet w czasie mrozów, zieleń stanowi przyjemną odmianę wśród śniegu czy szarości. Jesli temperatura rośnie ponad 0 stopni zimozielone rosliny pochodzące z zimniejszych stref klimatycznych przeprowadzają fotosyntezę, oddając tlen. Pozostałe na krzewach i drzewach owoce jak u ligustru, śnieguliczki, jarząbu są pożywieniem dla ptaków. Latem przydomowe ogródki stanowią źródło nektaru dla zapylaczy. Są przyjazne pszczołom, motylom i innym owadom. w ogrodkach można uprawiać też warzywa i owoce, które zbieramy kiedy mamy czas i ochotę przez caly sezon. Takie owoce i warzywa są ekologiczne, tak naprawdę znamy skład tylko tego co sami wychodujemy czy zrobimy. Żywopłoty chronią przed hałasem, izolują przed spojrzeniami sąsiadów, drzewa i krzewy osłaniają od wiatru, rosliny ogrodowe to pożywienie i schronienie dla ptaków, także miejsca gniazdowania, ssaków np. wiewiórek i wielu owadów. Drzewa i krzewy dają cień ludziom, którzy go potrzebują i zwierzętom. Dzieci mogą się bezpeicznie bawić wśród przyrody i blisko domu. Zimowe ogrody dają mozliwość cieszenia się pieknej przyrody w zimie, rośliny te wymagają określonych temperatur, człowiek może w cieple odpocząc od mrozu i chłodu, zrelaksować się, nacieszyć oczy, dają radośc, miło jest wejść do ciepłego pelnego kwiatów pomieszczenia, kiedy na zewnątrz zimno i pada. rośliny w takich ogrodach potrzebują określonego natężenia światła, więc w zimowych ogrodach odpoczywają również nasze oczy, zwłaszcza, gdy krótkie dni uniemożliwiają cieszenie się światłem dziennym. Powietrze w takiej szkalrence jest czyste i wysycone tlenem. Dla ludzi w zanieczyszczonych miejscach stanowią oazę czstego, nasyconego tlenem powietrza. A instalacja lamp emitujących widmo pełnego światła słonecznego umozliwia syntezę witaminy D i piękny odcień skóry przez cały rok. Wadą tych lamp jest ich cena oraz cena prądu, który ciągną. Praca w obu ogródkach uczy systematyczności i odpowiedzialności, o każdą roślinę trzeba dbać, podlewać, plewić, nawozić. Praca przy grządkach to dobra forma aktywności fizycznej i umysłowej-z każdą rosliną trzeba postępować inaczej. Dzieci uczą się odpowiedzialności. Przydomowe ogródki są miejscem, gdzie można obserwować i poznawać ptaki, owady, płazy, gady, ssaki np. wiewiórki, jeże, które do nich zaglądają. Ogrody zimowe mogą mieć rosliny z innych, cieplejszych stref klimatycznych, dobra metoda na naukę geografii i botaniki. Tak więc ogrody mają wartość edukacyjną, estetyczną i rekreacyjną. Praca w nich to dobra gimnastyka. Pozwalają poznawać rosliny z całego świata, z własnych warzyw i owoców można robić przetwory czy różne potrawy zjadane na bieżąco. Takie produkty są zdrowsze i smaczniejsze niż te ze sklepu. Przebywanie wśród natury to przyjemnośc, ogrody zimowe umozliwiają to przez cały rok. można w nich też uprawiać warzywa jak pomidory, paprykę, pietruszkę, zioła i owoce jak truskawki i poziomki czy inne doniczkowe rośliny, nawet cytrusy.

sie 30 2021 Chrząszczyki
Komentarze (0)

W internecie można obejrzec krótkie filmiki wyprodukowane przez francuzkie studio Futuricon. Filmiki zatytułowane Minuscule, czyli chrząszczyki trwają od 4 do 20 minut i przedstawiają przygody animowanych stawonogów. Mamy tu pająki, mrówki, biedronki, gąsienice i dorosłe motyle i inne stawonogi. Stawonogi te są zrobione komputerowo, ale tło stanowi realny świat m. in.łaka, sad, przydroże, wnętrze domu, ulice Paryża. Inne zwierzęta jak ptaki czy ssaki są realistyczne, za to w ogóle nie ma tam ludzi. Równiez bohaterowie nie mowią tylko wydają różne dźwięki, nie takie jakie dane zwierzęta wydaja naprawdę, ale specjalnie wygenerowane na potrzeby produkcji. Za to dźwięki tła stanowi śpiew ptaków, szum wiatru czy samochodów, czyli to co nas otacza.

Chrząszczyki przeżywają rózne przygody, oczywiście na chrząszczykowym poziomie, chociaż w niektórych filmikach mają ludzkie cechy charakteru jak wredna biedronka, która kierowała osy tak, by rozbily się o znak drogowy i zniszczyła sieć pająkowi albo czarne mrówki ukrywająće przed czerwonymi oliwki w bucie. był też wątek zakochanych gąsienic, gdzie jedna z nich wpadła razem z zamieszkiwanym przez nie jabłkiem do rzeki, a druga szła za nią, na końcu obie weszły na drzewo i przepoczwarzyły sie w dorosłe motyle. Była pająl, który wykorzystał samochód, by otworzyć puszkę z groszkiem. Znalazł wyrzuconą puszkę i wtoczył ją na drogę, a jadący samochód ją zmiażdżył. Filmiki pokazują też, że nie wszystko zawsze jest takie samo np. z dużej gąsienicy, większej od reszty gąsienic tego samego gatunku powstał mały motylek. Była też gąsienica rózniąca się kolorem od pozostałych, z której powstał kaleki motylek, inne motyle smiały sie z niego, ale piekna samiczka, którą się zachwycaly wybrała właśnie jego. W końcu rolą dorosłego motyla jest znaleźć partnera i sie rozmnożyć, tu pokazano, że wygląd nie ma znaczenia. Filmików jest o wiele więcej. Na ich podstawie powstał film Robaczki z Zaginionej Doliny.
Całośc jest w pięknych okolicznościach przyrody, drzewa, kwiaty, owoce czy wystroje wnętrz są jak najbardziej prawdziwe, na zfilmowany realny krajobraz nałozona jest animacja komputerowa. Filmiki są skierowane dla dzieci, ale spodobają się też dorosłym, właśnie za humor, ciekawe przygody i piękną przyrodę w tle.
sie 30 2021 kot Duke
Komentarze (0)

Pisałam o psie towarzyszącym swojemu małemu panu w szpitalu. Teraz pora na kota. Kot Duke, nazwany na cześć pianisty Duke'a Ellingtona Morrisa ma 7 lat, czarne umaszczenie i pomaga swoja obecnością pacjentom szpitalnym w San Francisco w USA. Duke pracuje w Centrum Medycznym UCSF. Właścicielką kota jest Jennifer Morris. Duke tuli się do pajcentów w szpitalu poprawiając im humor. Kot ogrzewa bolące miejsca, można go głaskać, tulić, kot mrucząc wibruje masując miejsce na ciele, do którego jest przytulony. Jest miękki, jego głaskanie usprawnia stawy rąk. Obserwacja kociej zabawy smieszy, poprawia humor. Zwykle zwierzęta są wykorzystywane na dziecięcych oddziałach, Duke współpracuje z dorosłymi. Co ciekawe Duke przebywa na OIOMie, gdzie może tulić się do pacjentów. Dotyk kota działa stymulująco, obecność zwierzęcia sprawia, że czlowiek szybko wraca do zdrowia, a chęć zabawy z kotem jest motywacją do rehabilitacji, sama zabawa ze zwierzęciem to forma rehabilitacji. Zwierzęta dzięki rozwiniętemu zmysłowi węchu potrafią wyczuć biochemiczne zmiany w organizmie związane z poprawą lub pogorszeniem stanu zdrowia, a także z emocjami, dzięki czemu odczytuje je lepiej niż ludzie. Duke jest kotem ratownikiem, czyli kotem pomagającym chorym ludziom w powrocie do zdrowia, należy do Intensive Cat Unit, czyli Kociej Jednostki z Intensywnej Terapii. Zwierzęta dzięki swej inteligencji mogą poinformować lekarzy i pielęgniarki o zmianie stanu zdrowia, którą zauważą po zapachu wydzielanym przez pacjenta poprzez miauczenie. Kot inaczej miauczy szczęśliwy, inaczej przestraszony. Sama obecność zwierzęcia dodaje otuchy, ociepla atmosferę szpitala. To tak jakby oprócz lekarzy i pielęgniarek spotkać prawdziwego przyjaciela. Pacjenci dokarmiają Duke'a co widać po jego sylwetce. Duke był tresowany w Mayo Clinic, gdzie treserzy przygotowują zwierzęta do zooterapii, tu szkoli sie psy i koty towarzyszące pacjentom w szpitalach. Zwierzę ma tę zaletę, że można się do niego przytulić kiedy smutno, pośmiać do niego. Zwierzę wykorzystane w zooterapii musi być zdrowe, łagodne i przyjazne, jak Duke, który jest pupilkiem pacjentów i personelu. Koty łagodzą stany lekowe, depresję, przyspieszają gojenie się ran, dzięki wydzielaniu hormonów szczęścia, obecność zwierzęcia łagodzi ból. Nie tylko poprzez przeciwbólowe działanie endorfin, ale dzięki temu, że obserwując zwierzę człowiek zapomina o bolu i troskach http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/consumer-health/in-depth/pet-therapy/art-20046342

http://www.lifewithcats.tv/2016/10/30/duke-the-therapy-cat-makes-the-rounds-in-icu/

sie 30 2021 Przewaga słowa nad obrazem
Komentarze (0)

 Zastanawialiście się pewnie dlaczego książkę można czytać kilka lub nawet kilkanaście godzin bez przerwy nie czując znużenia i rozumiejąc treść natomiast podręczniki do nauki męczyły nas już po jednej stronie? Ktoś powie, żę czytamy te książki, które nas interesują. To fakt, ale co, gdy uczyliśmy się interesującego nas przedmiotu? Co, gdy dany przedmiot byl naszą pasją, a dane zagadnienie nas wyjątkowo zainteresowało? Otóż od jakieś czasu w podręcznikach przeważają obrazki, a treść jest minimalistyczna. Jak można się było z czegoś takiego nauczyć? żaden obrazek czy zdjęcie nie opisze danego procesu czy sytuacji ani nie wytlumaczy danego zaganienia. Np. podręczniki do nauk ścisłych jeszcze z lat 90 oprócz regułek i definicji posiadały jeszcze ich szczegółowe wyjaśnienie prostymi slowami. Każde zjawisko było opisane krok po kroku, dzięki czemu można było łatwo je zrozumieć i powtórzyć własnymi slowami. Nie każdy potrafi opisywać obrazki. Dzisiaj jest zwykle niezrozumiała definicja i jakieś rysunki i skąd uczeń stykający się z danym zagadnieniem pierwszy raz ma wiedzieć o co chodzi? Dlatego starsze podręczniki pomimo niebagatelnego rozwoju naukowego i medyczngo są w stanie nauczyć o wiele więcej niż współczesne. Niby wiedza w latach 50- początek lat 90 była na niższym poziomie niż teraz, ale podstawy były doskonale wytłumaczone i na ich podstawie każdy myślący człowiek może zrozumieć nowości. Sama w późniejszych klasach nie radząc sobie z obrazkowymi podręcznikami notowałam slowo w słowo bez akapitów (tak jak piszę na blogu) co mówili nauczyciele czy wykładówcy i uczyłam się z zeszytów do podręczników nie zaglądając. Bazgrałam by nadążyć za mówiącym nauczycielem niemilosiernie, ale zawsze dzięki temu miałam zrozumiałe dla mnie notatki, z których mogłam się perfekcyjnie przygotować, dzięki czemu byłam dobrą uczennicą i studentką. Często błedy ortograficzne na blogu wynikają z tego, żę moje wpisy są przepisywane z wykładów, gdzie szybko musiałam notować albo z glowy. Zapamiętanie dobrze wyuczonych i zrozumiałych zagadnień jest proste. Drugą moją metodą było uczenie się ze starszych podręczników z poprzednich lat, pomimo braku nowinek z danego przedmiotu dominowało w nich słowo pisane, które tłumaczyło podstawy i bardziej skomplikowane zagadnienia, na tej podstawie radziłam sobie z nowościami. Na szczęście wiele podręczników było z lat 70 i 80, gdzie jeszcze wszystko było pięknie wytłumaczone. Skromne zdjęcia na blogu traktuję jako zapychacze, by dodać objętości, gdy za mało jest tekstu, ale są zagadnienia, które wymagają wiele treści, więc tutaj zdjęcia są niepotrzbne, a wręcz wprowadzają bałagan i rozpraszają, kiedy trzeba skupić się na słowie. Ktoś powie, że  w książkach nie ma trudnych pojęc. Otóż jeśli pisze przedstawiciel danej grupy zawodowej na temat swojej pracy wprowadza specjalistyczne terminy, które dla niewtajemniczonych mogą być niezrozumiałe np/ Robin Cook z medycyny czy Clive Cussler z technologii morskiej i podwodnej, ale wszystko jest tak pięknie i zgrabnie opisane po kolei i w każdymszczegole, że nawet osoba, która nigdy nie widziała np. robota do badań podwodnych może wyobrazić sobie jego budowę i mechanizm działania. Natomiast, gdyby dali zdjęcie to pewnie i tak czlowiek, który się tym nie para nie dałby rady go zinterpretować, nawet nie wiedziałby na co patrzy, a tak ma opisany i wygląd i działanie. I potem łatwiej je opisać, gdy zna się właściwe słowa niz gdyby trzeba było te sprzęty opisywać na podstawie niezrozumiałego zdjęcia.

Wiem, że istnieją osoby z zaburzona umiejętnością czytania i z myśla o nich powstały rysunkowe podręczniki, ale znakomita większość uczniów i studentów lepiej rozumie słowo pisane, a forma ksiązki bardziej przemawia od komiksu. Nie każdy ma pamięć by zapamiętać to co tlumaczy najlepszy nawet nauzyciel czy wykładowca, musi dpowtórzyć materiał w domu, a dzięki komiksowym podręcznikom nie ma jak tego tego zrobić. Dlatego warto prowadzic notatki i starać się jak najwięcej zanotować ze słów nauczyciela, tekst nie musi być pięknie wykaligrafowany, wystarczy, że będzie czytelny dla autora, jeśli ktoś nie da rady zapisać każdego zdania to nic. Lepiej mieć 80% matyeriału niż to nędzne 10%, które oferują rysunkowe podręczniki. Naprawdę łatwiej jest zapamiętać opisy danych zagadnień czy procesów etap po etapie np. przenikania jonów przez błonę komórkową lub budowę liścia niż nieczytelny obrazek. Osoby z zaburzoną funkcją czytania mogą przecież dostać broszurki tak opracowane, by z nich mogły sie uczyć, ale nie można podporządkowywać większości kilku osobom, pod warunkiem, że trafią się tacy uczniowie w danej klasie. Dziś jest moda na obrazy, ale jak każda moda nie każdemu ona służy. Zwolennicy dorabiają sobie ideologię do swoich poglądów, ale nie każdy musi się z nią zgadzać, a już na pewno na zawołanie nikt nie nauczy się niczego na podstawie obrazka, skoro potrzebuje slownego wytłumaczenia problemu.

 

To nie prawda, że obraz oddziałuje wizualnie na cżlowieka to znaczy oddziałuje, ale tylko na tych, którzy doskonale znają dane zagadnienie, a nie na laików, to tak jak osoba, która nigdy nie była w lesie widzi wszystkie drzewa takimi samymi. Tak samo rysunek jest abstrakcyjny dla osoby, która widzi go po raz pierwszy, zdecydowanie lepiej opisać pewne zagadnienia, szczególnie te tworzące logiczną całość np. wydarzenia z historii czy procesy biologiczne. Sam obraz nic nie powie, tak jak dla pewnych osób wszystkie samocohody są takie same, rozróżniają tylko kolory, a gdyby tak przeczytali w książce kwieciste opisy poszczególnych marek zapamiętałyby przynajmniej część z nich na zawsze, a przecież widzą je codziennie na ulicy. To dlatego zdjęcia czy wygląd bohaterów filmów i tła się zapomina a treść przeczytana w książce zostaje w głowie na długie lata z njadrobniejszymi szczegółami w stylu kolor kuchni trzecioplanowego bohatera czy dębowa boazeria w przedpokoju u świadka zdarzenia w powieści sensacyjnej, której opis pojawia się tylko raz. Notując na lekcjach czy wykładach prawie w ogóle nie parzyłam na rzutnik, żeby nie tracić ani słówka, które mogłam zanotować, dzięki czemu miałam z czego się uczyć, dobre oceny i możliwość zaliczania większości rpzedmiotów w terminie. Gdybym postępowała inaczej nie pamiętałabym połowy, a i przypomnieć nie było by możliwości.